top of page

Tips når du skal bestille portrettfotografering privat, offentig virksomhet og bedrift

Bedriftsportrett, tips og råd!

Hyggelig at du tenker på å ta nye portrettbilder. Her skal du få noen tips og råd for at portretteringen, spesielt om du ønsker at det skal gå raskt unna.

 - husk vi ordner alt for deg, om du ønsker det!


Portrettering på bedriften:

a. God planlegging er alltid viktig for at portrettfotograferingen skal kunne gjennomføres mest mulig effektivt og hyggelig for dine ansatte og ledere.

b. Først og fremst handler det om intern kommunikasjon. Fortell alle i god tid at de skal portretteres og hvorfor.

c. At det er smart å benytte portretter av ansatte og ledere, gjerne styre også, er det ingen tvil om. Undersøkelser har vist at bedrifter og organisasjoner som viser frem sine ansatte i alle stillinger og forteller hva deres jobb og ansvar er, blir oppfattet som mer troverdige og åpne. Det er jo ganske naturlig.

d.  Planlegging betyr også hvor bildene skal tas.
Siden vi oftest må rigge opp lys (i 90% av tilfellene) trenger vi et lokale eller plass på minimum ca 3x4 meter. Denne plassen bør være ryddet slik at rigging av lys og eventuelt bakgrunn, går raskt. Du betaler jo for tiden vi bruker.

e. Bestem hvem som skal være test-piloter for portrettering til oppsett av lys og oppstilling, slik at vi får tatt en beslutning om hvordan bildene skal se ut når vi er ferdig. NB! Dette er viktig.

                      i.  Skal dere ha frontbilder, stå mot venstre eller høyere osv.

                          Benytt gjerne en med og en uten briller.
 

g.  Om det er personer med briller som skal portretteres, kan vi få reflekser i brilleglassene, men dette har vi metoder som kan løse denne utfordringen.

h.
NB! Informer at alle med briller vasker brillene, men ikke med såpe. Varmt vann og pusseklut er bra. Det forbedrer alltid sluttresultatet.

i. Sett opp en liste med avtalte tider, gjerne litt i grupper på 3 til 5 personer. Vi vet aldri hvor lang tid hver person trenger for å bli fornøyd, derfor lønner det seg å ha en person som er med å ta beslutning om hvilket bilde som er bra og kan/skal skal benyttes.

j.  Dette handler også om hvor mange ansatte dere har. Er det en bedrift med få ansatte er ikke dette noen utfordring, men der hvor det er flere kan det fort bli kø om det ikke planlegges. Vi hjelper dere.

k. Det er fint om det besluttes maks tid for eksempel 3 – 5 minutter som kan benytte. Dette må også reflekteres i hvor mange bilder hver person skal ha. Om dere skal ha ett eller to portretter av hver er ca 4 minutter som regel nok. Trenger dere lengere tid er det kun en del av planleggingen.

l. Om bildene også skal benyttes til pressebilder for noen ansatte, anbefaler vi at de tar litt flere variasjoner. Det går også å avtale en ekstra shoot for disse samme dag eller senere, da pressebilder ofte krever noe mer variasjon, ift hva de skal benyttes til.

m.  Når alle ansatte har fått sin avtalete tid for fotografering, er det viktig basert på erfaring, at sjefene følger opp og prioriterer og motiverer. Dessverre skjer det at ansatte tar et møte eller en telefon og ikke rekker shooten. Noen blir syke og forhindret på annen måte. Da er det viktig å ha planlagt en oppfølgingsdag.

n. Vi tilbyr også at enkeltpersoner og nyansatte kan komme i studio. Det blir enklere og langt rimeligere.
 

2. Hva skal portrettene skal benyttes til,
-
og om du har spesifikke ønsker ift hvordan portrettene skal se ut.

 

a. Skal portrettet printes og eller monteres på vegg? Skal de benyttes i reklame? Skal de legges ut på bedriftens hjemmesider? Eller skal de på sosiale medier? Ønsker du stylist og makeup osv…?

b. Alle disse områdene kan kreve spesielle lyssettinger og spesiell planlegging, men selvfølgelig kan det også gjøres enkelt og benytte samme bilde til alt.
Det viktigste er at du har tenkt litt gjennom hva og hvordan du ønsker portrettet skal fremstå.

c.  Det enkleste er jo å ta en titt på hva andre gjør og lage en liten ønskeliste over hva du mener er ok!
 

3. Så er spørsmålet hvor du ønsker bildene skal tas?

a. Skal vi komme på din bedrift? Skal du / dere komme i studio? Ønsker du å ha bildene med nøytrale bakgrunn eller miljøbakgrunn?

b. Her er det ingen regler, men noe kan være smart å tenke på.

 

Om bedriften har litt turnover kan det være smart å benytte enkle nøytrale bakgrunner slik at det å portrettere nyansatte er en enkel sak. Det betyr nøytrale bakgrunner.

 

Det betyr også personer som ønsker å få nye portretter, pga personlige årsaker, kan de komme i studio og vi benytter samme oppsett. Da betaler dere en fast pris pr person.
 

            ii. Enkle bakgrunner er enten hvit, lysgrå, mørkgrå, sort eller det samme med en farge. Noen vil ha marineblått andre lyseblått og noen vil ha varianter på dette. Så her er det bare å velge.

            iii. Om du spør om anbefaling er hvit eller grått det vanligste. Dette fordi det er enklere å tilpasse uansett hva folk ar på seg av klær/farger.
 

c.     Så er det spørsmål om bedriftens identitet.

Dere bør vurdere dette ut i fra hvordan dere ønsker å fremstå, men ikke glem hvordan kunden ønsker at dere skal fremstå.

I dette ligger et svært viktig element. En kunde skal være stolt av sine leverandører og ønsker at de skal representere sin image og styrke hans anerkjennelse. Så om dere har lyst til å stille i bunad eller i genser er det ikke sikkert kunden liker det. Dog er det deres bedrift som beslutter hvordan dere ønsker å bli oppfattet. 

Vi har opplevd at enkelte kunder velger både "dress" og "casual" fordi de har enkelte dager ofte fredager som mer innedag. Andre sier at de får gå i det som de ønsker og føler seg vel i!

Alt er som sagt lov, men kan oppfattes forskjellig i markedet.

Som et siste eksempel i så måte har de fleste store amerikanske bedrifter egen strategi på hvordan bildene skal tas.

Link til eksempler:

Gruppebilder: https://www.studiof2.no/gruppebilder

Headshots (fokus på ansikt, øyne og munn - uttrykk) https://www.studiof2.no/headshots

Variasjon: Et godt eksempel på hvordan ta både portrett og miljøbilder av samme person i ett og samme rom. https://www.studiof2.no/bedriftsfotografering?lightbox=imagedfb

Ta gjerne kontakt for en prat om din fotostrategi, tilbyr gjerne en god pris på et testfotooppsett på din bedrift eller i studio. Tenk først og fremst på hva bildene skal benyttes til og hvilkemål du har med bruken av bildene. Vi stiller opp på kort varsel. Ta kontakt allerede i dag. Klikk her!

Gruppefotografering:

De siste ti årene har vi fotografert ansatte på hotell Continental i Oslo i forbindelse med et stort arrangement for en av mine faste kunder. Det er alltid hyggelig med tradisjoner. 

Portrettfotograf for bedrifter

Portrettfotograf for næringslivet – jeg jobber i all hovedsak opp mot bedrifter. Kort sagt fotograferer jeg for bedriftskunder i næringslivet som måtte trenge bilder til nettside og annen kommunikasjon eller markedsføring.

Enten det er portrettfoto, arbeidssituasjonsbilder eller pressefoto så kan jeg hjelpe med det. Jeg har base i Oslo, men opererer over hele Østlandet.

Jeg tar alt fra portretter – det som på ikke særlig godt norsk omtales som “corporate headshots”. Portrettfotograferingen skjer i studio og/eller på location. Jeg har et mobilt studio som jeg kan sette opp hos kundene Mange foretrekker dette, og på denne måten slipper bedriftene å bruke masse tid på logistikk.

Noen bedrifter ønsker også dokumentarfoto og pressebilder. Det er populært med denne typen bilder for å skildre arbeidssituasjonen, vise frem det gode miljøet og flotte lokaler. Det kan også være mer abstrakte, men unike bilder som kan brukes til å krydre hjemmeside eller årsrapport med.

Booking av portrettfotograf er veldig enkelt. Send meg en epost med beskrivelse av oppdraget og behov, så kommer jeg raskt tilbake til deg med pristilbud.

Velge riktig bilde for LinkedIn eller CV-en

‍Et godt portrettbilde av deg skal gjenspeile dine profesjonelle mål, ambisjoner og verdier. Som jeg skrev over; alle kan ha en dårlig dag, men portrettet må se ut som om du har den beste dagen i livet.

Har du en klar idé om hva profilen din skal vise av dine ferdigheter, erfaringer og personlighet? Hvis svaret er nei, så ikke fortvil. Denne artikkelen vil gi deg litt innsikt i hvordan du kan presentere et klart bilde av deg selv på LinkedIn.

Det handler om tillit

En salgscoach vil argumentere for at det ikke er produktet som er det viktigste i en salgsprosess – det er kunden. Uansett om jobben din er å selge et produkt eller tjeneste så må kunden ønske å gjøre handel med deg. Kunden må ha tillit til at du kan bidra med den best mulige løsningen. Det må ikke være noen tvil om at du er den beste til å gjøre jobben.

Alle som har suksess innenfor salg vil si seg enige at kunden kommer først. Alltid.

Å bygge en sunn og økende kundebase er ikke enkelt eller gjort i en håndvending. Men det er slett ikke umulig.

Hva gjør et godt inntrykk?

Et bilde med et ekte smil som uttrykker selvtillit er en enkel måte å gjøre en potensiell kunde komfortabel med deg som selger.

Se for deg at du går inn på nettsiden til et eiendomsmeglerkontor for å se etter en megler som kan selge huset ditt for deg. Ville du valgt han som ser ukomfortabel ut?

Når noen ser på LinkedIn profilen din eller finner portrettet på andre nettsider og ser en glad person så vil de forbinde deg med noe positivt. 

Vi vet at man har en tieldels sekund på å gi et godt førsteinntrykk. I dagens digitale hverdag finner folk stadig flere produkter på nett.

LinkedIn er en av de viktigste sosiale medieplattformene for profesjonelle for å få kontakt med hverandre og sikre nye jobbmuligheter. En sterk LinkedIn-tilstedeværelse vil hjelpe deg å vise dine ferdigheter, erfaring og personlighet for potensielle arbeidsgivere eller kunder. En god LinkedIn-profil kan også hjelpe deg med å få nye kunder, utvide virksomheten og styrke ditt personlige og profesjonelle nettverk.

Vis dine ambisjoner

Å ha profesjonelle profilbilder viser at man er villig til å legge ekstra innsats i merkevaren. Et rent, profesjonellt profilbilde som utstråler selvtillit og profesjonalitet kan være det som får kunden til å velge deg over konkurrenten.

Vis din personlighet

Selv om uttrykket bør være profesjonellt og striglet, bør man søke en løsning som både viser profesjonalitet og samtidig viser de menneskelige sidene som er relevant for det man ønsker å kommunisere. Vi er ikke roboter og ønsker å forholde oss til ekte personer med menneskelige egenskaper. Et glimt i øyet eller et varmt smil kan være nok. Det er så enkelt eller så vanskelig.

Finn de riktige bildene for profilen din

Tar du det som er skrevet over i betraktning, er vi godt på vei til å finne det riktige bildet for din LinkedIn-profil. Det er ikke alltid så lett å vurdere hvilke som er best av egne bilder. Man kan selvfølgelig spørre venner om råd, men også ha i bakhodet at de kanskje vil være redde for å gi sin oppriktige mening i frykt for å såre. Du bør i så fall spørre en person som du vet ikke er redd for å si sin oppriktige mening.

Finnes det portrettbilder av deg fra før bør du også ta en kikk på de. Ligger de på en bedriftside allerede så bør du sammenligne deg med kollegaene/konkurrentene dine. Kommer du svakt ut, bør du vurdere å få tatt nytt bilde.

Det samme gjelder om bildet er gammelt og ikke representerer deg slik du ser ut nå. Det kan være fristende å bruke et bilde hvor du var 10 år yngre, men da vil også kundene forvente å møte denne personen.

Konklusjon

LinkedIn er et verdifullt verktøy for profesjonelle til å bygge nettverket sitt, få kontakt med andre og finne nye muligheter. Du kan bruke LinkedIn til å vise frem dine ferdigheter, erfaring og personlighet for å få oppmerksomheten til potensielle arbeidsgivere, samtidig som du fremmer ditt profesjonelle nettverk.

Det ligger mye arbeid bak en god LinkeIn-profil, og et godt profilbilde er kun en bestanddel.

For å kunne være et godt profilbilde til LinkedIn/CV/Andre jobbrelaterte profiler må det oppfylle følgende kriterier.

  • Gi et godt, positivt førsteinntrykk av deg som person

  • Troverdig, gjenkjennelig og ikke utdatert

  • Være av en kvalitet som matcher eller helst overgår dine konkurrenter.

Nå som vi forhåpentligvis har blitt litt klokere på hvilken retning vi skal ta i klesveien i forkant av portrettfotograferingen, så kan jeg komme med noen ytterlige råd.

Etter å ha fotografert tusenvis av portretter så ser man hva som fungerer og hva som ikke fungerer så godt. Dessverre er det noen ganger sånn at det som ellers fungerer veldig godt “live” ikke fungerer like godt i kamera. Derfor så råder jeg alle som jeg skal fotografere til å ta med skift, så man har noe i backup.

Ting som spiller inn på resultatet er også form, farge og kontrast på klærne. Sitter klærne bra på kroppen? Er det tekstur der? (spesielt viktig på mørke eller lyse klær) Hvordan er kragelinjen? Ermene? Ofte skal et portrett beskjæres tett, slik at antrekket vil kuttes. Derfor vil de detaljene som faller innenfor rammen være desto viktigere. 

Men husk at det først og fremst er ansiktet som skal trekke oppmerksomhet.

Konkrete råd for hvordan man skal kle seg til portrettfotografering:
  • Det er umulig å komme med regler som vil passe for alle. Ingen regel uten unntak gjelder også her.

  • Bortsett fra at klærne må være rene, hele og strøkne.

  • Du må føle deg vel i de klærne som du skal fotograferes i.

  • Bruk mørke klær for kontrast. Spesielt om bakgrunnen er lys. Mørke klær vil også være kontrast til ansiktet.

  • Lysere klær for lett og friskt uttrykk.

  • Klær med sterke farger kan være med på å gi "punch" i et portrettbilde. Men fargene må harmonere med hudfarge og bakgrunnsfarge.

  • Klær med trykk, mønster og logoer er vanligvis noe man bør unngå.

  • Hold tilbehøret enkelt. Det er ansiktet som skal trekke oppmerksomheten.

  • Snitt og passform kan ofte oppleves annerledes på bilder enn i virkeligheten.

1. Hva er bransjestandarden innenfor mitt yrke?

Hver industri har sin “standard”. Ser du på nettsiden til advokatfirmaer, meglere eller de som driver innen finans, så er det ofte mer formelle antrekk som gjelder og forventes. Selv om den formelle stilen kan være tonet noe ned, så gjelder penskjorte og dressjakke. Kanskje slips. Er det snakk om en bedrift som driver innen medisin, så kan man vurdere relevant bransjeuniform, for eksempel labfrakk hvis man jobber i et laboratorie.

2. Hvem er det som skal se bildene?

Portrettet vil bli sett av mange mennesker. Det kan være drømmekunden eller drømmearbeidsgiveren. Derfor bør klærne man har på portrettbildet være noe man kunne hatt i et fysisk møte med disse personene. De aller fleste vil ta seg tid til å stryke skjorten og se over håret en ekstra gang. Kanskje til og med besøke frisøren.

Hvorfor klær betyr noe for resultatet

For et portrettbilde så er klærne absolutt et viktig element. Derfor er valg av klær viktig av flere grunner. I tillegg til lyssetting, bakgrunn og uttrykk på portrettbildet så er det med på å utgjøre helheten i portrettet.

For det første er klærne viktig for totalinntrykket på portrettbildet fordi de bidrar med farge og kontrast. For det andre så er det karakterskapende eller karakterunderbyggende. Klesvalg sier noe om hvem vi er og hvilken rolle vi har.

Sist, men ikke minst så påvirker vårt klesvalg hvordan vi oppfatter oss selv. Forsking viser at ved å kle oss pent, så føler vi oss ikke bare mer viktige, men vi blir også gladere.

Tidligere var headshot typisk brukt av skuespillere, artister og modeller i jakten på jobber.

Nå forbinder vi det mer med et moderne, rent og veldig personlig portrett. Det er mange gode grunner til at denne typen portrett har fått økt etterspørsel hos arbeidstagere og andre folk som ønsker å profilere seg på en eller annen måte. Et Headshot er bilde som brukes for å fremme dine ferdigheter, personlighet og ekspertise, ofte i forbindelse med jobbmuligheter eller annen egenmarkedsføring.

Hva er Headshot?

Kort fortalt er det et tett, moderne portrett, tatt fra skuldre og opp og som vektlegger personlighet.

Hva skiller Headshot fra tradisjonelt portrett?

Vi har ikke noe godt norskt ord for dette (ennå). Headshot er definitivt et portrett, men det er en mer rendyrket sjanger som går under “portrett”. Det er, som ordet antyder et tettere portrett. Det er mer personlig og vi kommer tettere på, enn feks et halvfigurportrett. Et Headshot viser hode, skuldre og øvre del av brystet. Blikket er ofte i kamera, og uttrykket er nært og personlig.

Hva slags stil har et Headshot?

Det er en stil hvor den som blir portrettetert får all oppmerksomhet. Det er knapt noe portrett som er så effektive når det gjelder fokus på person. Lyset settes nøye for å være mest mulig flatterende for den som blir fotografert. Vi finner de beste vinklene for å fremheve de beste trekkene til den som fotograferes. Forstyrrende elementer er fraværende med mindre det er med på å fremheve personligheten. Bakgrunnen skal være så ren som mulig, typisk hvit/grå/svart. Bildene kan også tas i miljø, men slik at bakgrunnen blir uskarp.

Et Headshot skal vise personlighet

Stikkord: Selvsikkerhet og profesjonalitet. Siden vi er så tett på, er ansiktsuttykk alfa og omega. Hele meningen med bildet er å vise personlighet, så det er de subtile uttrykkene som gjør et godt Headshot. Her funker ikke et nervøst, påklistret smil. Derfor jobber vi sammen. Det vil bli gitt nøye instruksjon, og vi vil vurere bildene på skjerm etter hvert som vi jobber.

Hva brukes Headshot til?

Har du en profil på LinkedIn eller andre sosiale medier? I dag finnes det utallige flater hvor personlig markedføring er viktig. Headshots er kanskje spesielt viktig på den profesjonelle arenaen hvor nettverksbygging er en naturlig del. Det hjelper deg med å bli lagt merke til av potensielle arbeidsgivere, oppdragsgivere eller kunder.

Et Headshot kan også øke selvtilliten din og hjelpe deg med å gjøre et godt førsteinntrykk. Hvis du trenger et Headshot, sørg for å ansette en profesjonell fotograf som spesialiserer seg på dette

Hvorfor bør jeg ta et Headshot?

Det er mange grunner til at du bør få et Headshot. Et godt profilbilde handler om hvordan andre oppfatter deg. I dagens digitale verden er det stort behov for profilbilder på ulike flater. Ofte vil et profilbilde være det som danner grunnlag for førsteinntrykket. Det kan være det første en ansettelsessjef eller noen som søker deg opp på sosiale medier vil se. Et bilde sier mer enn tusen ord, og et Headshot kan utgjøre hele forskjellen for sjansene dine for å bli ansatt. Et godt Headshot vil få deg til å se mer profesjonell ut og øke selvtilliten i stor grad. Hvis du lurer på å bytte jobb eller har planer om å starte din egen bedrift, er det oppdatert portrett et must.

Et godt Headshot er viktig for din tilstedeværelse på sosiale medier. Uansett om du søker etter kjærligheten eller en ny jobb, er et profilbilde et must. Har du et godt profesjonelt portrett knyttet til kontoen din på noen av de sosiale medieplattformene, vil du definitivt skille deg ut fra mengden og øke sjansene dine betraktelig. Med et Headshot kan du enkelt sette et ansikt til navnet ditt og la folk få vite hvem du er og hva du driver med.

Gruppebilde
Lyssetting
Lyssetting
Portrett, Fotograf  Oslo
Portrett med humor, Fotograf  Oslo
Portrett, Fotograf  Oslo
Portrett på lokasjon, Fotograf  Oslo
bottom of page