top of page

LedelsesTips: Tenk utenfor boksen.

Noen ganger kan det være smart å tenke utenfor boksen, spesielt gjelder dette når du skal legge en god strategi hvor du legger vekt på de ansattes anerkjennelse og trivsel. Jeg fant dette sitatet på LinkedIN


*Dine beste ansatte vil slutte, - hvis du prøver å mikrostyre dem. Ikke gjør det!

Først en liten refleksjon på selve sitatet:

Uttalelsen poengterer en viktig ledelsesutfordring. Når ledere mikrostyrer, kan de utilsiktet skape et miljø der ansatte føler at deres kompetanse og selvstendighet blir undergravd. Dette kan føre til frustrasjon, lavere motivasjon og til slutt at dyktige medarbeidere velger å forlate organisasjonen.

De beste og de fleste ansatte trives best med tillit og **autonomi, men når denne tilliten mangler, kan de miste engasjementet for sitt arbeid. Dermed risikerer bedrifter å miste

verdifulle talenter, noe som kan ha store konsekvenser for organisasjonens suksess.


Så hvorfor ikke tenke litt utenfor boksen! Når jeg leste dette sitatet fikk jeg to tanker i hodet. Den første var at dette er viktig og at det er mange veier til å sikre at de ansatte blir.


Dem andre ttanken var å vise hvor viktige de er både til omgivelsene og ikke minst også internt.


Mange vanlige bedrifter som ikke har tenkt gjennom hvor viktige de ansatte er og faktisk jobber med denne strategien gjennom hele året. Derfor tenkte jeg at altfor mange bedrifter ikke bryr seg om hvordan de ansatte presenteres på hjemmesiden, om de i hele tatt finnes der. Bilder blir tatt i dårlig lys og kanskje ikke lys i hele tatt, for de ser bare at det er et bilde og forstår ikke at dårlige bilder både skader omdømme og de ansatte blir ikke spesielt stolte av dem heller.


Derfor spurte jeg min nye kollega "GPT" om dens mening om min måte å tenke litt utenfor boksen når vi igjen refererer til * sitatet over, og her er svaret jeg fikk:


Å foreslå nye gode portretter til hjemmesidene kan påvirke de ansatte positivt, - på flere måter:


1. Forbedret synlighet og anerkjennelse:

Nye portrettbilder kan bidra til at de ansatte føler seg sett og verdsatt. Dette kan skape en følelse av eierskap og tilknytning til virksomheten, noe som igjen øker trivselen og kan redusere risikoen for at de beste medarbeiderne slutter. Når ansatte ser seg selv representert på hjemmesidene, kan det styrke deres identitet og bidra til en følelse av større tilhørighet.


2. Profesjonell fremtoning:

Oppdaterte god portretter vil alltid forbedre bedriftens image, både internt og eksternt. Dette signaliserer at selskapet er moderne og engasjert i å oppdatere sitt ansikt utad. Det kan også bidra til stolthet blant ansatte, spesielt hvis bildene gjenspeiler deres profesjonelle rolle og personlighet på en positiv måte.


3. Skap en følelse av likestilling:

Nye portretter gir alle ansatte muligheten til å bli representert på lik linje, noe som kan styrke følelsen av rettferdighet i organisasjonen. Dette kan være med på å forhindre at noen ansatte føler seg oversett eller undervurdert.


Hva man må ta hensyn til:

1. Ansattes komfort og samtykke:

Ikke alle ansatte føler seg komfortable med å få tatt sitt portrettbilde. Derfor er det alltid viktig å innhente samtykke og gi ansatte muligheten til å delta frivillig. Noen kan også foretrekke mer uformelle eller autentiske bilder fremfor strengt profesjonelle portretter. (her vil jeg legge til for egen regning at en av de tingene jeg får masse positive tilbakemeldinger på, er at jeg gjør fotograferingen hyggelig og at bildene blir velding bra. Les gjerne mine referanser og tilbakemeldinger som bekrefter dette,)


2. Mangfold og inkludering:

Sørg for at portrettene reflekterer mangfoldet i organisasjonen. Dette kan bidra til å vise et inkluderende arbeidsmiljø og gi alle ansatte følelsen av å være representert på en autentisk måte.


3. Autonomi og personlig uttrykk:

I stedet for å tvinge frem en bestemt stil eller format, kan det være lurt å la ansatte ha noe valg i hvordan de vil presenteres. Dette gir dem mer involvering, noe som kan styrke trivselen og unngå følelser av mikrostyring.


4. Profesjonell kvalitet: (sagt av min venn GPT)

Sørg for at bildene er tatt av en profesjonell fotograf for å sikre høy kvalitet. Dette bidrar til at både ansatte og bedriften fremstår profesjonelle og seriøse utad.


Ved å håndtere forslaget på en inkluderende måte, kan det bidra til å forbedre de ansattes stolthet av bedriften og kanskje redusere frustrasjon knyttet til manglende autonomi.



Tips :

Bruk også de ansatte som modeller når dere skal dekorere lokalene. Det må ikke være kunst som kanskje få har et forhold til. Vis heller de ansatte i forskjellige relevante situasjoner som til sammen forteller en god historie om de ansattes viktige rolle i bedriften.

Her fra Tønsberg nye Legevakt hvor bildene er plassert strategisk rundt i koridorene:




Ta kontakt for en kreativ fotoprat allerede i dag - 90117570 eller post@studiof2.no

------


*)Definisjon på autonomi: Autonomi refererer til evnen eller friheten til å ta egne beslutninger og handle på egen hånd, uten å bli overvåket eller kontrollert av andre. I en arbeidskontekst betyr dette at en person eller et team har tillit til å utføre sine oppgaver selvstendig, med minimal innblanding fra ledelsen. Det handler om å gi ansatte friheten til å planlegge og gjennomføre sitt arbeid på en måte de selv mener er best, basert på deres kunnskap, ferdigheter og erfaring.

Autonomi er viktig fordi det kan øke motivasjonen, engasjementet og tilfredsheten til medarbeidere. Når folk føler at de har kontroll over sitt eget arbeid og får tillit til å utføre det uten konstant overvåkning eller innblanding, kan det føre til bedre prestasjoner og kreativitet.


Comentários


bottom of page